Sammet Dampers Oy ja Caligo Industria Oy yhdistyvät

Sammetin service on jatkuvaa huolenpitoa

5.12.2022
Teksti Mikko Sammasmaa
Kuvat Mikko Sammasmaa

Sammetin tuore vahvistus, myynti-insinööri Pekka Kylmälahti, on ottanut luotsatakseen koko yrityksen elinkaaripalvelut. Kesällä 2022 Sammetin palvelukseen siirtyneellä miehellä on takanaan vaikuttava tekninen osaaminen ja pitkä historia service-myynnin ja huollon päällikkötehtävissä. Sammetin jatkuvan kumppanuuden mallissa asiakkaasta pidetään huolta myös projektien välissä ja päätyttyä. Tässä jutussa Kylmälahti valottaa, mitä kaikkea elinkaaripalvelut, eli lyhyemmin service, tarkoittaa käytännössä.

Sammetin elinkaaripalveluita luotsaava myynti-insinööri Pekka Kylmälahti pureutuu työssään asiakkaan tarpeisiin: – Tarjouspyynnöt käsitellään ja tarjoukset laaditaan nopeasti, koska usein asiakkaalla on kiire. Virheisiin ei kuitenkaan ole varaa, ja arvata ei kannata. Me kysymmekin tarvittaessa lisätietoja, jotta voimme varmistua juuri oikeasta tuotteesta.

Sammet toimittaa tuotteitaan eri puolille maailmaa. Vientivetoisen yrityksen liikevaihdosta yli 90% on suoran ja välillisen viennin synnyttämää, ja tuotteita on tähän mennessä toimitettu yli 140 maahan. Lisäksi suuren volyymin tuotteita, kuten Sammetin laivapeltisarjaa, käytetään risteily- ja rahtialuksissa kaikilla valtamerillä. Monimutkaisen paletin hallitseminen vaatii jatkuvaa kehitystyötä ja palvelumuotoilua.

Sammetin service-liiketoiminnan keskiössä on tiivis yhteydenpito. Asiakas saa hankkimiensa tuotteiden ylläpitoon tukea ja koulutusta, ja saatu palaute otetaan huomioon Sammetin omassa toiminnassa ja tuotekehityksessä. Alkuperäisten varaosien ja asiantuntevan huollon lisäksi service-tarjoomaan kuuluvat tarkastukset ja elinkaarensa loppuvaiheessa olevien peltien korvaaminen uusilla. – Asiakasta autetaan, ja heille tarjotaan neuvoja ja teknistä tukea tarpeen mukaan. Tämä on osa hyvää asiakaspalvelua, Kylmälahti summaa.

Haasteita ja kasvunäkymiä

Maailmantalouden epävarmat ajat näkyvät monilla aloilla pidentyneinä toimitusaikoina ja komponenttipulana. Sammetilla tehdään jatkuvasti töitä asiakkaan sujuvan arjen varmistamiseksi. – Joidenkin tuotteiden toimitusajat ovat olleet haasteellisen pitkiä, mutta onneksi valtaosa varaosina toimitettavista komponenteista on nopeasti saatavilla, osa jopa heti omasta varastosta, Kylmälahti vakuuttaa. – Mahdollisuuksien mukaan voidaan myös etsiä korvaavia tuotteita, joilla on parempi saatavuus.

”Asiakasta autetaan, ja heille tarjotaan neuvoja ja teknistä tukea tarpeen mukaan. Tämä on osa hyvää asiakaspalvelua.”

Varaosien menekki kasvaa samalla, kun yhä useampi asiakas kiinnittää huomiota elinkaariajatteluun ja tuotteiden pitkän aikavälin kokonaiskustannuksiin. Myös Sammetin nopeasti kasvava liiketoiminta synnyttää luonnollista kysyntää. – Meripuolen pelteihin menee tällä hetkellä eniten varaosia. Asiakkaat ovat usein isoja OEM-toimittajia, jotka työskentelevät aktiivisesti servicen parissa. Loppuasiakkaiden laivat seilaavat ympäri maailman meriä. Kasvupotentiaalia ja asennettua laitekantaa on runsaasti niin meri- kuin maapuolellakin, Kylmälahti kertoo. Sammetin kunnianhimoinen tavoite on tarjota sama lyömätön tuote- ja palvelukokonaisuus kaikilla markkinoilla.

Palveleva asenne kantaa

Miten Kylmälahti sitten tuoreena sammettilaisena näkee uuden työyhteisönsä vahvuudet? Entä kuinka Sammettia ohjaava kumppanuusajattelu toteutuu käytännön työssä? – Tiimi on hyvä ja neuvoa voi kysyä, sillä kaikki auttavat mielellään. Sammetin väestä välittyy kokemus ja ammattitaito sekä tunne, että kaikkia arvostetaan. Asiakaspalveluhenkisyys näkyy vahvasti kaikessa yrityksen toiminnassa, Kylmälahti toteaa ja lupaa, että asiakas ei jää peltinsä kanssa yksin: – Meiltä saa aina apua mahdollisiin ongelmiin ja varaosatarpeisiin.

Kohtaamisia ja kenttätyötä

Jatkuva yhteydenpito asiakkaaseen on paras tapa ennaltaehkäistä mahdollisia ongelmia, ja yhteisen luottamuksen rakentuminen palvelee myös tulevia projekteja. Koronan aikana asiakaskäynnit siirtyivät pääosin verkkoon, mutta nyt tavataan taas kasvotusten. Sammetin servicessä tärkeässä osassa ovat myös laitos- ja tarkastuskäynnit sekä huollot. Niissä pääsee kuuntelemaan ihmisiä kentällä, tuotteiden oikeassa käyttöympäristössä. – Tulevaisuudessa on tarkoitus entisestään lisätä niin laitoskäyntejä, tarkastuksia kuin huoltojakin, Kylmälahti lupaa. – Meillä arjen kumppanuutta rakennetaan kohtaamisten kautta.

Kuka

Pekka Kylmälahti, 46

Tehtävä

Myynti-insinööri 

Vastuut

Sammetin tuote- ja service-myynti sekä elinkaaripalvelut